Бізнес завжди перебуватиме під пильною увагою контролюючих органів. Проте, нікого і ніколи не турбували витрати, важкий труд, ризики та репутація утворених Компаній. Натомість кожен проявляє зацікавленість навколо інформації щодо податкових зобов`язань, отримання дозволів, погодження проектів, кількісного штату суб`єкта господарювання та відомостей про контрагентів. У зв`язку із чим, підприємства доволі часто піддаються необґрунтованому втручанню в свою господарську діяльність або навіть відчувають тиск з боку правоохоронців. За таких обставин, як правило має місце один з двох можливих варіантів вирішення виниклої ситуації. Перший – це компроміс. Другим є захист, особливо у разі, якщо існує цілковите переконання у свавільності вище зазначених дій.
Поряд з цим не рідко доставляють проблеми і недобросовісні конкуренти, які, за наявності певних «зв`язків», для досягнення своїх меркантильних інтересів, серед іншого, використовують прогалинами у законодавстві. При цьому, яскравим зразком такої несумлінної поведінки є ініціалізація кримінального провадження. Зокрема, як вбачається з частини 1 статті 214 Кримінального процесуального кодексу України, слідчий, прокурор не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, а також розпочати розслідування. Виходячи зі змісту даного положення слідує, що будь-які юридично обізнані та водночас зацікавлені особи, але із шкідливими намірами, маючі на меті залякування чи розповсюдження неправдивих відомостей про господарюючий суб`єкт або відштовхування від нього потенційних клієнтів, можуть ініціювати проведення перевірки його фінансово-господарської діяльності, а інструментом для цього стане кримінальне провадження. При чому, орган досудового розслідування не вправі заяву про вчинене кримінальне правопорушення залишити без розгляду чи відмовити у її прийнятті.
В подальшому, на другому етапі, іншими неприємностями, з якими доведеться зіткнутися юридичним особам буде обшук, накладання арешту на майно, у тому числі розрахункові рахунки та позапланові податкові перевірки.
Так, згідно статей 172, 234 Кримінального процесуального кодексу України, арешт майна чи обшук проводяться на підставі ухвали слідчого судді. Для цього, з відповідним клопотанням до суду звертається слідчий або прокурор в межах досудового розслідування у кримінальному провадженні. Разом з цим, до клопотання мають бути додані матеріали, якими слідчий, прокурор обґрунтовує свої доводи. Таким чином, у разі відсутності зазначених матеріалів чи їх недостатності для ухвалення відповідного рішення, слідчий суддя зобов`язаний відмовити у задоволенні клопотання слідчого.
Однак на практиці слідчі судді частіше довіряють голослівності слідчого, прокурора у цих питаннях та, нажаль, здебільш звертають увагу на статус ініціатора клопотання, особливо таких, як Офіс Генерального прокурора, Державне бюро розслідувань, Національне антикорупційне бюро, Служба безпеки України, несправедливо вважаючи, що останні не можуть помилятись. В результаті приймаються сумнівні ухвали з точки зору їх законності та обґрунтованості, або загалом слідчі судді фактично виходять за межі своєї компетенції, ухвалюючи рішення, що непередбачені чинним Кримінальним процесуальним кодексом України, зокрема, про проведення ревізії чи то позапланової податкової перевірки в рамках кримінального провадження.
Таким чином, у порівнянні наприклад з вимогами статті 78 Податкового кодексу України, де передбачені прямі підстави для проведення позапланової документальної перевірки або приписами статті 16 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», в якій міститься ряд підстав для анулювання ліцензії, сам факт існування кримінального провадження може слугувати поштовхом для проведення відповідного інспектування діяльності підприємства, а надалі навіть зупинення дії свідоцтва, дозволу, тощо.
- Консультування з питань цивільного, трудового, податкового, кримінального законодавства України.
- Складання та аналізу договорів.
- Супроводу під час переговорних процесів.
- Перевірки контрагентів.
- Претензійної роботи. Оформлення позовних заяв, відзивів, пояснень.
- Представництва інтересів Компанії в органах державної влади.
- Оскарження рішень контролюючих та правоохоронних органів.
- Направлення адвокатських запитів для отримання необхідної інформації.
- Формування обґрунтованих відповідей на вхідні листи, вимоги.
- Превентивні заходи безпеки.
- Термінового виїзду на місце проведення перевірок контролюючих органів, у тому числі під час виїмки чи обшуку.
- Надання правової допомоги працівнику підприємства в ході слідчих дій.
- Захисту інтересів Компанії в кримінальних провадженнях.
- Захисту інтересів посадових осіб на стадії досудового розслідування, а також в ході судового розгляду кримінального провадження.
- Протидії процесуальним диверсіям.
Необхідно зауважити, що наведений перелік не є вичерпним. Кожен клієнт, кожна ситуація, та кожна справа є по своєму винятковими, потребуючи творчого мислення, комплексного підходу і зважених рішень.
Радий буду допомогти,Адвокат Стрілець Юрій